Oglašavanje: 10 trendova koji nas očekuju u 2021-oj
Oglašavanje na društvenim mrežama se stalno menja. Rastu nove ciljne grupe sa kojima se menja i ponašanje korisnika. Osim toga, tehničke mogućnosti...
Iako su savremeni web pregledači dozvolili korisniku da neko vreme onemogući kolačiće trećih strana, Google-ovo saopštenje sugeriše da će Chrome potpuno blokirati kolačiće trećih strana 2023.godine i Firefox, Safari i drugi će slediti taj primer s obzirom na tehničke promene.
Naslednik kolačića trećih strana koji je prihvatljiv za sve strane još nije pronađen. Skoro svaka interesna grupa ima različite ideje o tome kako bi praćenje trebalo da funkcioniše u budućnosti, bilo da se radi o proizvođačima pregledača, reklamnim kompanijama, organima za standardizaciju, marketinškim oglašivačima, zaštitnicima podataka ili politici: veoma neupotrebljivom mešavinom sukobljenih interesa.
HTTP cookie ili kolačić je jednostavna tekstualna datoteka koja se čuva u web pregledaču dok korisnik pregleda neki web sajt. Kada korisnik u budućnosti pregleda taj isti sajt, sajt može "izvući" ili dohvatiti podatke koji su sačuvani u kolačiću, kako bi bio obavešten o prethodnoj korisničkoj aktivnosti. Kolačići mogu sadržati informacije o tome koje je stranice korisnik posetio, podatke o prijavi, pa i koju dugmad je korisnik kliknuo. Ovi podaci mogu ostati u kolačiću mesecima, čak i godinama.
Kolačići prve strane (vlastiti kolačići) su oni koje postavljaju internetske stranice koje posećujete. Samo ih te Internet stranice mogu pročitati. Isto, stranice se mogu koristiti i spoljnim uslugama, koje postavljaju svoje kolačiće, a oni se nazivaju kolačićima treće strane (drugi kolačići).
Kolačiće treće strane hostuje ih server oglašivača - („oglasni server") i prvenstveno beleže ponašanje korisnika i put posetilaca na Internetu kako bi se zatim napravio korisnički profil. Koristeći ovaj korisnički profil dobija se mogućnost postavljanja ličnog oglašavanja. Kolačići trećih strana su moćni alati u internetskom marketingu i stoga se često nazivaju „kolačići za praćenje“ i „kolačići za ciljanje“.
Kolačići trećih strana prikupljaju sledeće relevantne podatke, posebno:
Ako se ti podaci prikupljaju na različitim web lokacijama, može se kreirati pojedinačni korisnički profil koji omogućava lično oglašavanje. Mrežni marketing koristi kolačiće trećih strana, posebno za ciljanje, praćenje i ponovno praćenje.
Zbog praćenja, potrošači svuda stavljaju zabrinutost zbog privatnosti i bezbednosti na vrh svojih lista zabrinutosti na mreži, i to s pravom. Nedavna istraživanja pokazala su da će potrošači kupovati na drugom mestu ako nemaju poverenja u web lokaciju za e-trgovinu.
Kako su se ponašanje i očekivanja potrošača u pogledu privatnosti promenili, a operativni sistemi i pretraživači tome prilagodili - starost kolačića kao sredstva za praćenje ponašanja korisnika se bliži kraju.
Google je očigledno toga svestan i sada želi da mašinskim učenjem pripremi svoje alate poput Google analitike za ovu budućnost nakon kolačića. Zbog toga Google sada olakšava rad sa takozvanim „Podacima sa saglasnošću“ (Consent Mode) i stvaranjem boljih podataka putem poboljšanih integracija sa alatkama poput Google Tag Manager-a.
Režim pristanka rezultat je Zakona o GDPR-u. Google je pokrenuo režim Consent Mode, koji pomaže oglašivačima da upravljaju ponašanjem kolačića na osnovu lokalnih zakona o zaštiti podataka i preferencija korisnika.
Da biste se pridržavali propisa koji uređuju kolačiće prema GDPR-u i Direktivi o e-privatnosti morate:
Kako Consent Mode danas radi ( Izvor : Google)
Ono što je možda važnije je da će Consent Mode sada koristiti modeliranje konverzija za korisnike koji ne pristaju na kolačiće. Osim toga, Google takođe olakšava unošenje podataka prve strane (na način koji se odnosi na privatnost) u Google analitiku radi poboljšanja merenja i njenih modela.
Safari odbacuje kolačiće trećih strana nakon 24 sata; Firefox zaključava kolačiće u kontejnere specifične za web lokaciju; Google će se oprostiti od praćenja pomoću kolačića trećih strana - kraj kolačića potresa industriju oglašavanja na mreži.
Kontekst Google-vog predloga o ukidanju kolačića je takav da se vodi značajna bitka između proizvođača pretraživača da se preuredi budućnost privatnosti na webu. S jedne strane su pretraživači poput Safari-a i Firefox-a, pretraživači sa kodom koji sve više zauzimaju apsolutistički stav protiv praćenja na više lokacija. Sa druge strane su Google i Chrome, čiji programeri pokušavaju da smanje praćenje bez smanjenja prihoda za web lokacije.
Google želi da stvori „Sandbox za privatnost“, gde web lokacije mogu prikupiti neke informacije, ali na kraju nailaze na zid gde ih browser prekida. Najsporniji od tih predloga bila je tehnologija „Federativno učenje kohorti“ ili FLoC. To je vrlo komplikovan pokušaj stvaranja grupa demografski sličnih korisnika u polu-anonimnom decentralizovanom sistemu koje bi oglašivači mogli da koriste za ciljanje oglasa.
Apple je predložio API (Application Programming Interface) za pomoć maloprodajnim web lokacijama u praćenju konverzija koje se Google-u dopadaju, ali se dve kompanije ne slažu oko toga koliko informacija treba da bude dozvoljeno. Postoje predlozi za grupisanje ljudi u velika demografska „jata“ i zamena mehanizama za prijavljivanje pomoću usluga trećih strana.
Zatim, Apple je objavio veliko ažuriranje svoje Safari Intelligent Tracking Prevention (ITP) funkcije privatnosti koja omogućava web pregledaču kompanije da blokira kolačiće i sprečava oglašivače da uhode vaše web navike - Safari sada blokira sve kolačiće trećih strana. To znači da, prema zadanim postavkama, nijedan oglašivač ili web lokacija nije u mogućnosti da vas prati na internetu koristeći uobičajenu tehnologiju praćenja.
To je značajna prekretnica za privatnost na webu i stavlja Apple-ov pregledač ispred Chrome-a.
Apple je prvi put pokrenuo ITP u okviru Safari-a, gde je odmah postavio novu traku za standarde privatnosti na webu i na radnoj površini i na mobilnom uređaju blokirajući neke, ali ne sve, kolačiće prema zadanim postavkama.
Pored značajnog rada na zaštiti privatnosti Mozillinog Firefox-a, koji takođe podrazumevano blokira kolačiće trećih strana , Apple je bio pionir u pristupu mašinskog učenja sprečavanju praćenja weba, što je učinilo Safari jednim od najčešće korišćenih i najsigurnijih web alata na raspolaganju.
HubSpot kod za praćenje je jedinstven za svaki HubSpot nalog i omogućava mu da prati promet vaše web lokacije. Kod za praćenje se automatski uključuje na postove bloga HubSpot, odredišne stranice i stranice web stranica.
HubSpot prati posetioce pomoću kolačića pregledača. Svaki put kada posetilac poseti vašu web lokaciju, HubSpot će proveriti da li postoji postojeći kolačić za praćenje. Ako i kada posetilac ispuni obrazac, HubSpot će povezati prethodne preglede stranica na osnovu kolačića za praćenje.
Primer kolačića sa naše web stranice
Funkcioniše korišćenjem kolačića i alata za praćenje ugrađenih u vašu web lokaciju i u vašu e-poštu - što zahteva da se pridržavate GDPR i CCPA.
Usklađenost sa GDPR-om i CCPA-om je postala jednostavna i automatska.
Njihova usklađenost znači znati tačno koje kolačiće i alate za praćenje prati vaša web lokacija, odakle dolaze, kome šalju podatke i kako da preuzme kontrolu nad njima kako bi korisnik mogao dati pristanak na obradu svojih ličnih podataka podataka i informacija.
Upravlja u HubSpot-u pristankom korisnika putem jednostavne i lako razumljive platforme za saglasnost koja omogućava korisnicima da brzo dobiju pregled o tome koji se kolačići i tragači koriste, kakve lične podatke prikupljaju i da li žele da dozvole njihovu aktivaciju.
Cookie policy configuration
Opšta uredba o zaštiti podataka (GDPR) štiti lične podatke pojedinaca unutar EU, bez obzira na to gde se u svetu nalazi web stranica koja obrađuje njihove podatke.
Opšta uredba o zaštiti ličnih podataka široko definiše lične podatke kao bilo koju informaciju koja se odnosi na identifikovanu ili identifikovanu fizičku osobu, uključujući mrežne identifikatore, poput kolačića koji prikupljaju IP adrese, istoriju pretraživanja i pregledača, jedinstvene identifikacione brojeve i još mnogo toga.
Korišćenje HubSpota na vašoj web stranici stoga zahteva da radite u skladu sa GDPR.
Ako vaša web lokacija koristi HubSpot za npr. pratiti ponašanje korisnika na vašoj web lokaciji ili otkriti kada otvaraju i čitaju e-poštu, ovi procesi obrađuju lične podatke, na šta korisnici prvo moraju dati svoj pristanak.
Za razliku od evropskog GDPR-a, CCPA ne zahteva od web stranice da pribave prethodnu saglasnost korisnika pre nego što im bude dozvoljeno da prikupljaju, obrađuju ili prodaju lične podatke. Umesto toga, CCPA ovlašćuje korisnike sa pravom da znaju koji su podaci već prikupljeni, zahtevaju njihovo brisanje i odustaju od dalje prodaje podataka trećim stranama.
Cookiebot CMP omogućava potpunu usklađenost sa CCPA-om za vašu web stranicu, kao i usklađenost sa GDPR-om.
Plan je da Google postepeno ukine upotrebu kolačića do 2023. - ovo je deo šire strategije, koja predstavlja korak u pravom smeru ka jačoj regulaciji privatnosti u svetlu međunarodnih zakona poput evropskog Opšta uredba Unije o zaštiti podataka (GDPR) i Kalifornijski zakon o privatnosti potrošača (CCPA).
Korisnici interneta koji pregledavaju Internet ostavljaju iza sebe digitalne tragove: tehnička svojstva i postavke, kao i softver instaliran na njihovim računarima, pametnim telefonima ili tabletima. Ovi podaci vam omogućavaju da sačuvate profil korišćenja ovog posetioca i da ga nakon toga jasno identifikujete. Tako se može pratiti ovaj korisnik interneta, a njegov online identitet može se povezati sa identitetom „stvarnog sveta“.
Na većini uređaja praćenje otisaka prstiju na uređaju radi bez ikakvih problema. Čak i ako neki korisnici imaju isti hardver, on se razlikuje u konfiguraciji. IP i MAC adresa, operativni sistem, tip pregledača i
-verzija, dodaci, instalirani fontovi i druga posebna podešavanja. Svaki od ovih osigurava jedinstveni digitalni otisak prsta.
Važno je znati: Sa iOS 12 i MacOS 10.14, Apple-ov pregledač Safari uključuje poboljšano sprečavanje inteligentnog praćenja. Ovo takođe sprečava praćenje otisaka prstiju uređaja prosleđivanjem znatno smanjenog tehničkog profila uređaja. Safari se koristi za mobilno pregledavanje na više od svih uređaja širom sveta.
Praćenje na strani servera pruža više podataka jer ima dve prednosti:
Google je nedavno predstavio alternativu pod nazivom FLoC (Federated Learning of Cohorts). Tehnologija se zasniva na AI i mašinskom učenju i stvara kohorte korisnika. Pomoću njih oglašivači mogu ciljati određene grupe korisnika čak i bez kolačića.
Ovde se korisniku prikazuje sličan, zanimljiv sadržaj ili oglašavanje na osnovu trenutnog sadržaja stranice.
Da bi se to uradilo, algoritam u pozadini procenjuje temu web lokacije (npr. Muške cipele) i upoređuje je sa prikazom (npr. Za mušku zimsku kolekciju), koji se dinamički reprodukuje. Kontekstualno ciljanje trenutno doživljava uzlet - i na prvi pogled deluje kao povratak na početke weba.
Google analitika je moćna i popularna Google-ova alatka za analizu saobraćaja koja vam omogućava da dobijete dubok uvid u realnom vremenu o tome kako se vaša veb lokacija koristi, koliko i ko.
Google analitika 4 (ranije poznata kao „Aplikacija i web“) je nova vrsta proizvoda sa različitim izveštajima od onih koje ste navikli da vidite u proizvodima Univerzalne analitike. Jedna prednost svojstva Google analitike 4 je što ga možete koristiti za web lokaciju, aplikaciju ili obe web lokacije i aplikacije zajedno. Svojstva Univerzalne analitike podržavaju samo web lokacije.
Google analitika 4 je na putu da bude moćnija od Univerzalne analitike i pruža relevantnije podatke o tome zašto su korisnici na vašoj web lokaciji i/ili u aplikaciji. Omogućava vam da kombinujete podatke iz više tokova podataka u jedno svojstvo i preciznije pripišete radnje korisnicima na različitim uređajima.
Činjenica: Iako Analitika može pružiti korisne informacije, ona nije deo funkcionalnosti koju korisnik zahteva kada koristi vašu mrežnu uslugu - na primer, ako niste imali pokrenutu analitiku, korisnik bi i dalje mogao za pristup vašoj usluzi. Zbog toga kolačići za analitiku nisu strogo potrebni i zato zahtevaju pristanak.
Adobe Analitika je vodeće rešenje u industriji za primenu analitike u realnom vremenu i detaljne segmentacije na svim vašim marketinškim kanalima. Koristite ga za otkrivanje visoko vredne publike i poboljšanje inteligencije kupaca za vaše poslovanje.
Obezbeđuje izveštavanje, vizualizaciju i analizu podataka o klijentima koji klijentima omogućavaju da otkriju uvid u radnje.
Adobe Analitika je manje intuitivan od Google analitike, ali ga je mnogo lakše deliti sa drugim korisnicima. U Google analitici integracija nezavisnih proizvođača dobro funkcioniše sa jezicima za analizu podataka kao što su R i Python. Adobe Analitika je u stalnom poboljšanju u integraciji sa alatkama nezavisnih proizvođača.
Google analitika je najjača u pripisivanju više kanala, dok je Adobe analitika najjača u kretanju korisnika i izveštavanju.
Anonimna analitika je od vitalnog je značaja za vođenje uspešne web stranice. Sa tačke gledišta programera, koristiće ih za pružanje najboljeg iskustva, uključujući rešavanje mrtvih veza (404 greške) i uvid u to gde korisnici ne rade ono što ste očekivali - a sve to je veoma važno za optimizaciju pretraživača (SEO). Anonimiziranjem i objedinjavanjem podataka pre upotrebe , preuzimaju sve potrebne mere zaštite privatnosti.
Kao i kod mnogih stvari, ključ je početi što ranije. Nedavno istraživanje kompanije Adobe otkrilo je da je samo 37% kompanija spremno za budućnost bez kolačića trećih strana kao glavnog dela svoje strategije oglašavanja.
Stoga je trenutak da se napravi korak kako bi kompanije mogle učvrstiti svoju marketinšku strategiju i steći konkurentsku prednost.
Prelazak na mobilne uređaje već neko vreme otežava efikasnost ponovnog oglašavanja na različitim uređajima, jer većina mobilnih uređaja i aplikacija ne prihvata kolačiće. Ne treba spominjati da su kolačići specificni za uredjaj, pa kada neko pređe sa računara na mobilni uređaj, ili čak prelazi sa jednog pregledača na isti uređaj, gubi se trag.
Facebook koji je u svet marketinga uveo, oglašavanje zasnovano na ljudima oslanja se na jedinstveni identifikator koji je povezan sa korisnikom, a ne sa uređajem.
Da bi bili u toku, marketing će morati da se postavi strateški i da se usredsrede na kolačiće prve strane. Identifikatori zasnovani na ljudima su neophodni jer sprečavaju isključivo oslanjanje na kolačiće i druge identifikatore zasnovane na uređajima, kao i poboljšavaju povraćaj ulaganja i precizno merenje.
„Kompanije će morati da ulože više sredstava u staromodan i kreativan marketing“
Marketinški stručnjaci i dobavljači web stranica moraju smisliti nove i poboljšane načine povezivanja sa kupcima.
Kanali poput televizije, direktne pošte, personalizacije prodajnog mesta, pretraživanja i e-pošte ključni su za snažnu marketinšku strategiju jer ovi mediji rade zajedno. Bez obzira da li su u interakciji sa potrošačima u prodavnici, na njihovoj web lokaciji ili u mobilnoj aplikaciji, ili čak preko call centara, svaka dodirna tačka i svaki angažman moraju biti kohezivni, personalizovani i precizni.
Kompanije takođe moraju više da skladište svoje podatke.
Na primer, sa Google Analitikom ima više podataka u velikim upitima.
„Web lokacije bi takođe trebalo da pređu na druge metode praćenja, poput zahteva za prijavljivanjem besplatnog sadržaja, a zatim korišćenjem ove vrste podataka za kreiranje opštijeg oglašavanja“.
Dobro razumevanje trenutnog okruženja od suštinskog je značaja za pripremu za predstojeće promene.
Oglašavanje na društvenim mrežama se stalno menja. Rastu nove ciljne grupe sa kojima se menja i ponašanje korisnika. Osim toga, tehničke mogućnosti...
HubSpot je nedavno najavio pokretanje CMS Hub Starter plana. Do sada su postojala dva plana: Profesionalni i Preduzetnički. Početni plan podstiče...
HubSpot nastoji da pronađe globalna rešenja za svoje klijente. HubSpot dobija mnogo povratnih informacija o skladištenju podataka od evropskih kupaca.